Academics4Rail
01.06.2023 — 30.11.2026
HORIZON-ER-JU-2022-ExplR-04
www.academics4rail.eu
Academics4Rail je stabilní a trvalá vědecká komunita, která může organizovaně sdílet a vyměňovat si vědecké poznatky s ERJU a ERRAC. Tyto znalosti jsou sdíleny na různých úrovních (od strategických po konkrétní technické oblasti) a pro různé účely. Pokud jde o strategickou úroveň, vědecká komunita má v úmyslu sdílet znalosti s ERRAC a ERJU za účelem optimalizace programu železničního výzkumu, který poskytuje poznatky o využití fondů, stávajících tématech pro výzkum a vědeckých potřebách pro budoucnost evropských železnic. Podporuje také metodiku hodnocení programu pomocí klíčových ukazatelů výkonnosti a odhadu dopadu na cíle stanovené v hlavním plánu ERJU. V neposlední řadě vědecká komunita sdílí své poznatky o potřebách budoucího financování doktorského studia s relevantní evropskou a vědeckou vahou. V oblasti konkrétnějších technologií se vědecká komunita zapojuje do specifických témat, čímž vytváří 6 doktorandských pozic, které rozšíří znalosti v 6 specifických oblastech a umožní spolupráci akademické obce s průmyslem. Těmito oblastmi jsou: PhD1 Aerodynamika nákladních vlaků. PhD2 Elektromagnetická kompatibilita. PhD3 Aditivní výroba při reprofilaci kol. PhD4 Digitální komunikace pro virtuální spřáhla. PhD5 Prognostika a přístup k řízení stavu pro údržbu železničního majetku. PhD6 Asistence při řízení.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/34788
SMART kolejnicový lepený izolovaný styk
01.01.2024 — 30.06.2026
Technologická agentura ČR – 10. veřejná soutěž – Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje TREND, podprogram 1
Projekt je zaměřen na vývoj chytrého kolejnicového lepeného izolovaného styku s integrovanou aktivní senzorikou, která je založena piezoelektrických kompozitních prvcích a poskytuje signál na základě zatížení při průjezdech vlaků. Projekt má za cíl inovovat lepený izolovaný styk (SMARTLIS), který svými vlastnostmi bude použit pro všechny typy tratí s kolejovými obvody. Součástí inovativního řešení je IoT komunikační modul, který snímaný signál na místě zpracuje a vyhodnotí technický stav lepeného izolovaného styku a data ukládá na cloud, kde jsou na základě modelů opotřebení tyto data zpracovány. Takto koncipovaná technologie umožní zcela nové diagnostické využití a prediktivní údržbu železničních s kolejovými obvody, kdy stav SMARTLIS bude vyhodnocen a vizualizován ve webové aplikaci.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/35594
Drážní infrastruktura pro vysokorychlostní trati
01.03.2024 — 28.02.2025
Vysoké učení technické v Brně – Vnitřní projekty VUT
V oblasti konstrukce železničního svršku bude výzkumná činnost zaměřena na získání konkrétních údajů o příčném odporu příčných pražců, které budou používány na vysokorychlostních tratí. V oblasti návrhu dopraven bude výzkumná činnost zaměřena na stanovení rychlostního profilu vlaků osobní i nákladní přepravy v kolejových rozvětveních dopraven Třetí téma je zaměřeno na studium dynamického chování železničních tratí.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/36177
Semináře a exkurze v oblasti kolejové dopravy v Rakousku a v České republice
01.03.2024 — 31.12.2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR – AKTION Česká republika – Rakousko
V rámci projektu se uskuteční vědecké semináře z oblasti kolejové dopravy pro zainteresované studenty (max. 8 studentů z každého státu) i zúčastněné akademické pracovníky tak, aby získali přehled o železničním stavitelství a provozu jiného státu. Budou projednávána mj. následující témata: Testování kolejových vozidel a prvků železniční infrastruktury, interoperabilita v železniční dopravě, návrh železničních staveb s ohledem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, železniční provoz, místní a městská kolejová doprava. Kromě toho budou uskutečněny v obou zemích exkurze k tématu železniční technika a železniční provoz.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/35882
Diagnostika železniční dráhy s využitím inteligentních algoritmů
01.03.2023 — 28.02.2024
Projekt se bude zabývat analýzou kolejové jízdní dráhy a pražcového podloží s využitím metody evolučních algoritmů, případně jiné metody umělé inteligence. V rámci projektu bude v průběhu několika měřicích kampaní sbírána data přímo v terénu a ta budou následně analyzována dríve zmíněnými metodami. K analýze bude nezvytné vtvořit vhodné modely kolejové jízdní dráhy a pražcového podloží. K tomuto účelu budou využity předešlé zkušenosti řešitele v této oblasti.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/35079
Aplikace pro bodovou navigaci nevidomých
01.03.2022 — 31.05.2024
Projekt vytvoří nový systém navigace nejen pro nevidomé a slabozraké v železničních stanicích, zároveň doplnit a zlepšit současný systém a v neposlední řadě také ověřit vyvinutý systém ve vybrané stanici. V průběhu projektu budou vývinuty jednoduché a cenově dostupné navigační body, vytvořena aplikace pro mobilní telefon a databáze, ze které bude aplikace čerpat informace. Projekt může i malou měrou přispět k další digitalizaci železničního odvětví tím, že v novém systému bude možné měnit informace dynamicky a online a změna se ihned projeví v aplikaci. To současný systém neumožňuje a změny jsou komplikované. Cílem projektu není hned současný systém měnit, ale ověřit novou technologii a připravit se na novou generaci uživatelů zvyklých využívat chytré mobilní telefony. Projekt bude řešen ve spolupráci s firmou BRITEC, s.r.o.
Podrobné informace naleznete na https://www.vut.cz/vav/projekty/detail/33503