Ukončené projekty

 

Výhybka 4.0

01.04.2020 — 29.03.2024
Technologická agentura ČR – 1. veřejná soutěž Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2020+

Projekt je zaměřen na vývoj inteligentního autonomního diagnostického systému pro výhybky pro vysokorychlostní i konvenční železniční tratě. Systém bude založen na měření a vyhodnocení dynamických účinků od vlakových souprav projíždějících výhybkou. V cílovém stavu bude systém schopen pracovat zcela autonomně a bez zásahu obsluhy bude vyhodnocovat stav výhybky a generovat doporučení pro údržbu. V rámci matematických algoritmů se počítá s využitím metod tzv. umělé inteligence, jako jsou metody strojového učení, neuronové sítě apod. Plánuje se umístění měřicích čidel (např. snímače zrychlení, teploty, deformace, apod.) přímo na konstrukci výhybky tak, aby neomezovaly provoz a údržbu výhybky. Výstupy z čidel instalovaných do infrastruktury budou doplněny a porovnány s hodnocením dynamických účinků měřených na vozidlech. Hodnotící část systému bude pracovat se současně získávanými diagnostickými daty (revize výhybek, výstupy měřícího vozu a dalšími) i s nově získanými. Data budou prezentována v systému Kontrolně analytické centrum, který je zaveden v prostředí SŽDC a je na tento systém zaveden Provozní řád. Celý systém bude vyvíjen jako modulární a variabilní, aby bylo možné doplňovat, nebo ubírat měřicí body a hodnocená data. Cílem návrhu systému je snížení nákladů na existující diagnostické systémy pro výhybky a jejich provozování.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/31306

 

Plán řízení rizik pro vybrané kritické objekty dopravní infrastruktury

01.03.2020 — 31.12.2022
Technologická agentura ČR

Plán řízení rizik pro vybrané prvky dopravní infrastruktury zajistí přípravu kvalitní odezvy na zvládnutí závažných rizik, se kterými je třeba v dané lokalitě počítat; určením odpovědností odstraní zpoždění v nastartování odezvy. Přispěje k zajištění interoperability dopravních systémů, dopravních cest, technických prostředků dopravních cest; udržitelnosti zajištění veřejných služeb; zvýšení kvality dopravních systémů; zvýšení kvality dopravního systému na regionální rozvoj a životní podmínky obyvatel; zohlednění souladu potřeb ekonomického rozvoje, přírodních zdrojů a recyklace odpadů při rozvoji dopravních systémů a sítí; snížení globálních vlivů dopravy na klima a emisí škodlivých látek v místech se silnou dopravní zátěží; snížení vlivu dopravy na ŽP, zvýšení účinnosti dopravního systému; řešení udržitelné dopravní obslužnosti regionů a měst s vazbou na zásobování obchodních zón včetně center měst a zpětné logistiky zohledňující principy konceptu chytrých měst.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/31285

 

Pokročilé technologie zřízení a obnovy konstrukčních vrstev tělesa železničního spodku s efektivním využitím materiálů z druhotných surovin

01.07.2019 — 31.12.2022, TRIO

Cílem projektu je vyvinutí pokročilé technologie, založené na nových materiálech pro konstrukční vrstvy železničního spodku s důrazem na vysoký podíl druhotných surovin především na bázi odpadů a vedlejších produktů průmyslové výroby. Cílem je nalézt vhodné druhotné suroviny, navrhnout a otestovat jejich úpravu či kombinace s primárními materiály tak, aby vznikly pokročilé materiály zvyšující chemickou odolnost a mechanicko-fyzikální vlastnosti, jako jsou např. deformační odolnost, propustnost nebo odolnost proti povětrnostním vlivům. Využití těchto pokročilých materiálů dojde nejen ke snížení ekologické zátěže z ukládání odpadů, ale především ke zvýšení jejich odolnosti. Tím dojde ke snížení materiálové náročnosti stavby a rekonstrukce železničních tratí, což je dlouhodobou snahou řešitele i spoluřešitele. Součástí projektu je vyvinutí a ověření unikátních technologických postupů pro zpracování výše uvedených materiálů tak, aby bylo možné jejich využití pro stanovený účel, zejména pro jejich vhodnou úpravu, která povede ke zlepšení jejich užitných vlastností a zpracovatelnosti. Součástí projektu je sestavení a ověření technologie pokládky a úpravy konstrukčních vrstev z těchto materiálů klasickými technologiemi (se sneseným kolejovým roštem). Snahou řešitelského týmu je i využití těchto pokročilých materiálů pro technologie pokládky konstrukčních vrstev bez snášení kolejového roštu (speciálními strojními linkami).

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/30327

 

Cenově dostupný chytrý snímací systém pro železnice 4.0

01.03.2020 — 31.12.2022, TAČR

Projekt je zaměřen na vývoj komplexního řešení senzorického zabezpečení železnice při využití myšlenek a poznatků z oblasti Průmyslu 4.0.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/31319
 

Zlepšení technických a kapacitních parametrů železničního spojení jihomoravského a dolnorakouského regionu (TRANSREGIO)

01.06.2019 — 31.05.2021, Interreg Rakousko – Česká republika, ATCZ158
transregio.cdvinfo.cz
ZLEPŠENÍ TECHNICKÝCH A KAPACITNÍCH PARAMETRŮ ŽELEZNIČNÍHO SPOJENÍ JIHOMORAVSKÉHO A DOLNORAKOUSKÉHO REGIONU (TRANSREGIO)

Cílem projektu je návrh a posouzení možností obnovy železničního spojení mezi ČR a Rakouskem na trase Brno – Hevlín – Laa an der Thaya – Wolkersdorf – Wien. Snahou je navýšení dopravní kapacity přeshraničního spojení pro osobní i nákladní dopravu, která je v časech dopravní špičky na hranici svých možností. Obnovení trati Hevlín – Laa an der Thaya přispěje významnou měrou k rozvoji dotčených regionů, vzniku nových pracovních příležitostí, rozvoji podnikatelských aktivit a rozvoji turistiky. Dalším přínosem bude vznik alternativní trasy v případě dopravních komplikací na trati Vídeň – Břeclav – Brno a v neposlední řadě optimalizace a redukce silniční nákladní dopravy jejím přesunem na železnici.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/30411

 

Analýza dynamické odezvy drážních konstrukcí metodou spekter vyšších řádů

01.01.2020 — 31.12.2020

Podstata projektu spočívá v aplikaci spekter vyšších řádů k analýze transientních dějů probíhajících v konstrukcích železniční tratě. Součástí bude teoretický rozbor, výběr nejvhodnějších postupů pro analýzu dynamických vlastností a návrh optimálního algoritmu výpočtu včetně softwarového řešení. Navržený algoritmus a vytvořené programové vybavení bude ověřeno na modelových signálech a optimalizováno při měření in-labo a in-situ.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/31735

 

Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)

01.03.2013 — 31.12.2019, TAČR

www.cesti.cz

Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI) je projekt zaměřený na technické inovace, jejichž cílem je odstranění nedostatků dnešní dopravní infrastruktury. Věnuje se silniční a kolejové dopravní síti, včetně mostů a tunelů. Průřezově řeší environmentální hlediska, aspekty bezpečnosti a spolehlivosti konstrukcí a systémy efektivního hospodaření. Odpovídá na potřeby nákladově efektivní, materiálově a energeticky udržitelné, technicky trvanlivé, spolehlivé, chytré a trvale dostupné dopravní infrastruktury.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/24621

 

Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation (S-CODE)

01.11.2016 — 31.10.2019

www.s-code.info

Projekt S-CODE je zaměřen na hledání, rozvíjení, ověřování a integraci radikálně nových konceptů a technologií pro výhybky a výhybkové konstrukce, které potenciálně povedou ke zvyšování kapacity, spolehlivosti a bezpečnosti těchto konstrukcí při současném snižování investičních prostředků a nákladů na údržbu.

 

Analýza dynamické odezvy železniční tratě na zatížení pomocí vybraných nelineárních časově frekvenčních postupů

01.01.2018 — 31.12.2018

Podstata projektu spočívá ve využití nelineárních časově frekvenčních postupů založených na Wigner-Villeho transformaci k analýze nestacionárních a transientních signálů probíhajících v konstrukci železniční tratě. Součástí bude teoretický rozbor, výběr nejvhodnější transformace pro analýzu dynamických vlastností a návrh optimálního algoritmu výpočtu včetně softwarového řešení. Navržený algoritmus a vytvořené programové vybavení bude ověřeno na modelových signálech a optimalizováno při měření in-labo a in-situ.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/29620

 

Funkční úprava zařízení pro měření teploty kolejnic

01.01.2017  — 31.12.2017, SPV

Náplní projektu je provedení funkčních úprav zařízení pro měření teploty kolejnic, které bylo vyvinuto a zkonstruováno v rámci projektu specifického výzkumu č. FAST-J-11-47/1443 na základě zkušeností z prvotních měření. V rámci projektu budou provedena samotná prvotní měření, která umožní návrh funkčních úprav zařízení. Paralelně s touto činností bude probíhat vývoj jednoduchého softwaru pro „real-time“ monitoring prováděný metodami, vycházejícími z poznatků předchozího výzkumu autora.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/28671

 

Studium dynamických jevů v konstrukci železničního svršku vybranými metodami lineární časově frekvenční analýzy

01.01.2017  — 31.12.2017

Podstata projektu spočívá v ověření použití lineárních časově frekvenčních transformací k analýze nestacionárních dějů probíhajících v železničním svršku. Zahrnuje teoretický rozbor vybrané skupiny lineárních časově frekvenčních postupů, porovnání a výběr vhodné transformace pro analýzu dynamických vlastností kolejového svršku a návrh algoritmu výpočtu včetně softwarového řešení. Navržený algoritmus a programové vybavení bude ověřeno na modelových signálech a optimalizováno při měření in-labo a in-situ.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/28688

 

Funkční úprava zařízení pro měření teploty kolejnic

01.01.2017 — 31.12.2017

Náplní projektu je provedení funkčních úprav zařízení pro měření teploty kolejnic, které bylo vyvinuto a zkonstruováno v rámci projektu specifického výzkumu č. FAST-J-11-47/1443 na základě zkušeností z prvotních měření. V rámci projektu budou provedena samotná prvotní měření, která umožní návrh funkčních úprav zařízení. Paralelně s touto činností bude probíhat vývoj jednoduchého softwaru pro „real-time“ monitoring prováděný metodami, vycházejícími z poznatků předchozího výzkumu autora.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/28671

 

Studium a analýza dynamických jevů probíhajících ve výhybkách

01.01.2017 — 31.12.2017

Projekt je zaměřen na rozšíření současných znalostí o dynamickém namáhání výhybek a přilehlé infrastruktury. V rámci projektu bude navržena vhodná metodika a vyvinut vhodný matematický aparát pro analýzu naměřených dat. Metodika bude ověřena při měřeních in situ.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/28666

 

Experimentální měření podélného odporu kolejového roštu ve štěrkovém loži při zatížení běžnou železniční dopravou

01.01.2016 — 31.12.2016

Podstatou výzkumu je experimentální měření podélného odporu kolejového roštu ve štěrkovém loži, který je zatížen běžnou železniční dopravou. Snahou bude najít hodnoty podélného odporu a jejich plastickou větev pro tři základní typy pražců (betonové, dřevěné a ocelové) běžně používaných na tuzemských železničních tratích.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/27279

 

Aparatura pro kontinuální měření rychlostí

01.01.2016 — 31.12.2016

Cílem projektu je vyvinout aparaturu pro kontinuální měření a následný záznam rychlostí železničních vozidel. Zařízení bude pořizovat záznam v délce několika dní bez ohledu na denní dobu, čímž se výrazně zvýší počet statisticky zpracovaných vozidel a bude možno dosáhnout reprezentativnějšího vzorku skladby rychlostí na daném zájmovém místě. Získaná data budou vyhodnocována ve vztahu k rozvoji vad vlnovitých deformací, především ke skluzovým vlnám.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/27275

 

Analýza výpravních budov po rekonstrukci s ohledem na jejich využitelnost

01.01.2016 — 31.12.2016

Podstatou výzkumu je stanovení metodiky pro hodnocení stavebně – technického řešení výpravních budov po rekonstrukci s ohledem na osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, požadavky cestujících a provozovatele. Dále se projekt bude zabývat hodnocením finanční náročnosti spojené s provozem a udržitelností. Výstupem projektu bude porovnání skutečného stavu s platnou legislativou včetně případného návrhu na úpravu prováděcí normy. Problematika přímo koresponduje s disertační prací a bude její součástí.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/27283

 

Analýza dynamické odezvy konstrukce železniční tratě

01.01.2015 — 31.12.2016

Návrh je věnován analýze dynamických jevů probíhajících v železniční trati. Zvyšováním rychlostí na železničních tratích se zvyšují dynamické účinky působící na konstrukci koleje. Tyto účinky nepříznivě působí na kolej a vedou k rozvoji vad, které se následně projeví dalším zvyšováním dynamických účinků. Projekt zahrnuje teoretickou i experimentální část. Získané poznatky budou zahrnovat parametry umožňující ocenit dynamické chování železniční tratě, metody jejich získávání a kalibrace matematických modelů.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/25856

 

Vědecké semináře z oblasti kolejové dopravy v Rakousku a v České republice

01.01.2015 — 31.12.2016

V rámci projektu se uskuteční vědecké semináře z oblasti kolejové dopravy pro zainteresované studenty (max. 8 studentů z každého státu) i zúčastněné akademické pracovníky tak, aby získali přehled o železničním stavitelství a provozu jiného státu. Budou projednávána mj. následující témata: Interoperabilita v železniční dopravě, železniční provoz v elektrické trakci, konstrukce infrastruktury – železniční pražce, výhybky a výhybkové konstrukce, tunely a mosty, testování konstrukčních součástí kolejových drah a kolejových vozidel, analýza škod , návrh železničních staveb s ohledem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Kromě toho budou uskutečněny v obou zemích exkurze k temátu železniční technika a železniční provoz.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/27461

 

Vliv přebytku převýšení na vady železničního svršku

01.01.2015 — 31.12.2015

Cílem projektu je prokázat, či vyvrátit spojitost některých vad železničního svršku s přebytkem převýšení. S tím souvisí též hodnocení různých sestav železničního svršku z hlediska odolávání vlivům přebytku převýšení. Součástí projektu bude analýza nejčastějších příčin vzniku přebytku převýšení a hlavně možností jeho eliminace.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/25913

 

Analýza uložení geotextilie v konstrukci trativodu

01.01.2015 — 31.12.2015

Cílem projektu specifického výzkumu je ověřit řešení uložení geotextilie odlišným způsobem, kde nedochází k překryvu geotextilie a eliminuje se tímto oblast zanášení. Jedná se o ověření filtrační funkce geotextilií používaných do konstrukce trativodu.

Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/25915

 

Zvýšení kvality jízdní dráhy ve výhybkách pomocí zpružnení

01.01.2011 — 31.12.2015
Podrobné informace naleznete na https://www.vutbr.cz/vav/projekty/detail/22023

 

 

Starší řešené projekty naleznete v Archivu ukončených projektů.